پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
 قدرت الله عاقلی؛ مجسمه ساز: معنویت و روحانیت باید در ذات اثر هنری باشد بازگشت


 قدرت الله عاقلی؛ مجسمه ساز:

معنویت و روحانیت باید در ذات اثر هنری باشد

قدرت‌الله عاقلی؛ مجسمه‌ساز باسابقه که در بخش ویژه پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر حضور دارد، معتقد است نگاه معنوی و روحانی در هنر، باید در ذات اثر هنری متجلی شود.

به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، این هنرمند با اشاره به موضوع بخش نگاه ویژه که به پیامبر اکرم (ص) اختصاص داشت، گفت: اثری که در نمایشگاه این دوره از جشنواره ارائه كردم از مجموعه آثار مرغان بهشتی است که پیشتر بر روی آن کار می‌‌کردم. در این دوره از جشنواره با توجه به موضوع پیامبر اکرم (ص) یک نمونه از بهترین آثار این مجموعه را که برای خودم نگه داشته بودم در نمایشگاه جشنواره پنجم فجر ارائه دادم.

وی در ادامه افزود: البته نگاه من به جشنواره تجسمی فجر جدا از مسائل مختلف، نوعی نگاه صنفی را نیز دنبال می‌کرد و به دنبال این موضوع نیز بودم که بخش مجسمه‌سازی جشنواره فعال‌تر و پویا‌تر برگزار شود.

عاقلی در مورد برگزار شدن موضوعی این دوره از جشنواره نیز گفت: معتقدم این مساله برای جشنواره تجسمی فجر بهانه‌ای است برای یک گردهمایی بزرگ هنرمندان؛ زیرا اعتقادی به موضوع در عالم هنر ندارم و به نظرم موضوع همواره در ذات اثر هنری وجود دارد. البته در برخی از هنرها همچون کاریکاتور و پوستر که پویایی آنها به سفارش است ارائه موضوع بدون اشکال است. ولی در هنرهایی مثل مجسمه‌سازی که جنبه آرتیستیک دارند، و ایده محور هستند، معنویت و روحانیت باید در ذات این آثار باشد و ارائه موضوع نمی‌تواند کمکی به رشد آنها داشته باشد.

وی همچنین درباره کمبود نگاه به اقتصاد هنر در بدنه جشنواره تجسمی فجر گفت: خرید آثار بخش نگاه ویژه یکی از محاسن جشنواره پنجم تجسمی فجر است، اگرچه این کار نمی‌تواند به خودی خود مشکلی از اقتصاد هنر را برطرف کند. باید این نگاه ادامه داشته باشد تا به مرور زمان یک اتفاق در عالم هنر شکل بگیرد. ولی متاسفانه کمتر این نوع اتفاقات خوب مستمر می‌مانند و پس از یک دوره به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

این مجسمه‌ساز همچنین برگزاری بخش نگاه ویژه را برای هنرمندان پیشکسوت و باسابقه مثبت ارزیابی کرد و افزود: این که در پنجمین جشنواره تجسمی فجر بخشی خارج از بخش رقابتی طراحی و زمینه حضور هنرمندان حرفه‌ای را در جشنواره فراهم کرده، اتفاقی قابل توجه است. زیرا یکی از مشکلات جشنواره‌ها و دوسالانه‌های هنری کشور این است که می‌خواهند استادان و دانشجویان و هنرمندان جوان را در کنار هم داشته باشند. اما این مساله مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. زیرا شان هنرمند حرفه‌ای که نیازی به حضور در رقابت‌ها را ندارد به درستی در نظر گرفته نمی‌شود. ما از استادی می‌خواهیم که با دانشجوي خود رقابت کند. در حالی که اگر دانشجو برگزیده شود جایگاه استاد متزلزل خواهد شد و اگر استاد برگزیده شود محکوم به ناداوری و مسائل پشت پرده خواهیم شد. بر این اساس برگزاری بخشی همچون نگاه ویژه که امکان حضور هنرمندان حرفه‌ای را در جشنواره مهیا می‌کند کار ارزشمندی است.

پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر 13 اسفندماه به كار خود پايان مي دهد.

روابط عمومي پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر

تاريخ خبر:  1391/12/08