شنبه 8 ارديبهشت 1403
 خشایار قاضی‌زاده؛ عضو هیات انتخاب و داوری بخش مقاله جشنواره فجر: نقد هنرهاي تجسمي ضعيف است بازگشت


داور پنجمین جشنواره تجسمی فجر در بخش مقاله:

نقد هنرهاي تجسمي ضعيف است

خشایار قاضی‌زاده؛ عضو هیات انتخاب و داوری بخش مقاله پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر با اشاره به رشد صعودی مباحث نظری در این دوره، چاپ و نشر مقالات را اولین قدم در حمایت از بخش پژوهشی هنرهای تجسمی از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد خواند.

به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره تجسمی فجر، قاضی‌زاده با اشاره به این نکته که از نظر کمیت و کیفیت آثار ارسالی بخش مقاله در جشنواره پنجم در قیاس با جشنواره چهارم رشد صعودی داشته است گفت: مقاله‌های نهایی 17 اثر است که همگی قابل چاپ هستند و آنها را در سه بخش می‌توان دسته‌بندی کرد.

وی آثار این دوره را در سه بخش آموزش هنر و چگونگی انتقال مفاهیم هنر دینی، بازتاب هنر دینی در دنیای معاصر هنر و تاریخ هنر تفکیک کرد و گفت: آثار بخش تاریخ هنر بیشتر شامل آثاری بود که محقق در آنها به تحلیل نقاشان و نقاشی انقلاب و تاریخ هنر انقلاب پرداخته است.

وی درباره کیفیت مقاله‌های ارسالی نیز گفت: نکته مهم در تحقیق، تدوین آن است. برخی پژوهشگران به این امر و تکنیک و ساختار آن کاملا واقف هستند، اما برخی به دلیل عدم تجربه کافی، مقالاتی ارائه کردند که فاقد انسجام بود. در حالی که حاوی نکات بدیع و قابل طرحی بودند. در واقع این مقالات اگر با سیاست حمایتی رو به رو شوند به آثار تئوری تبديل معتبری می‌شوند و ساده‌ترین تشویق هم نشر این آثار است.

وی با انتقاد از فرصت زمانی کوتاه جشنواره نیز گفت: کاری که باید برای پژوهشگران در وهله نخست در نظر گرفته شود، این است که زمینه تحقیق را برای او فراهم کنیم. محقق باید بتواند از فضای عمومی هنر تاثیر بگیرد و بعد بتواند تاثیر بگذارد. اما شاید این روزها عدم ارتباط هنرمند و پژوهشگر باعث شده، پژوهشگران سراغ متون آماده برای تالیف بروند تا بتوانند مرجع نیز معرفی کنند. این باعث می‌شود از نظریه‌پردازی و بیان شخصی نظرش باز بماند و این همان چیزی است که ما بعدها در تاریخ هنر کم خواهیم داشت.

قاضی‌زاده با تاکید بر این نکته که امروزه نقد جدی عرصه تجسمی بسیار دچار ضعف است گفت: یکی از علل این است که عموما کسانی دست به تدوین مقاله می‌زنند که عضو هیات علمی هستند و مقاله علمی پژوهشی خود را با رویکرد چاپ در چهارچوب معینی می‌نویسند و به عبارتی سفارشی‌نویسی می شود و کمتر آزادمنشی در روح مقالات هست. دیگر اینکه ما در حوزه هنر، نشریات بسیار کمی داریم که به طور جدی به نقد هنرهای تجسمی بپردازند.

وی در پایان گفت: تا وقتی مقاله‌ای به چاپ نرسد امکان گفت‌وگو با جامعه هنری را پیدا نمی کند و برای همین اولین راه برای توجه به امر پژوهش توجه به نشر آثار است.

پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر يكشنبه 13 اسفندماه ساعت 18:30 در تالار وحدت به كار خود پايان مي دهد.

روابط عمومي پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر

تاريخ خبر:  1391/12/12