شنبه 8 ارديبهشت 1403
 مرتضی افشاری فركي؛ تعامل جشنواره تجسمی فجر و دانشگاه می‌تواند اتفاق بزرگی در هنر رقم زند بازگشت


مرتضی افشاری فركي؛ داور بخش نقاشی پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر:

تعامل جشنواره تجسمی فجر و دانشگاه می‌تواند اتفاق بزرگی در هنر رقم زند

مرتضی افشاری فركي از داوران بخش نقاشی پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، معتقد است در تعامل جشنواره و دانشگاه می‌توان به پرورش موضوع پرداخت و اتفاقات بزرگی در هنر کشور را رقم زد.

به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره تجسمی فجر، افشاري در ارزیابی خود از آثار نقاشی این دوره از جشنواره گفت: در نگاه كلي از لحاظ جذب نیروهای جوان که به نگاه کمی جشنواره باز می‌گردد موفق عمل شده، اما از این جنبه که هنرمندانی که باید در این رویداد هنری حضور می‌یافتند، شاهد کاهش و عدم حضور آنها هستیم. در شکل جزئی‌تر نیز به طور مثال در بخش نقاشی، آثار ارائه شده نشان دهنده ظرفیت هنر نقاشی کشور نیست و باید گفت انتظارات برآورده نشده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بخش عمده‌ی آثار تجربی و دانشجویی هستند. این مساله به خودی خود ایرادی ندارد. اما جشنواره‌ای همچون فجر باید مشارکت حداکثری هنرمندان را نیز در برگیرد.

این استاد دانشگاه با تحلیل این دوره از جشنواره گفت: نکته مهم پنجمین جشنواره تجسمی فجر این است که امسال بدون زمینه‌سازی در دانشگاه‌ها به شکل موضوعی برگزار شد. این مساله در حالی است که ما می‌دانیم در دانشگاه‌ها اساسا تدریس بر اساس موضوع و تم نیست و این عدم هماهنگی جشنواره را از لحاظ کیفی و کمی با مشکل روبرو کرد.

وی افزود: برای موضوعی برگزار شدن جشنواره بهتر است بستر آن را در دانشگاه‌ها فراهم کنیم و این مساله باید از همین امروز به صورت جدی دنبال شود. مسوولان جشنواره می‌توانند از همین حالا تعامل خود را با دانشگاه بیشتر کنند تا جشنواره با رویکرد موضوعی در سال‌های بعد با قوت بیشتری برگزار شود و حتی همین تعامل می تواند اتفاقات بزرگی در هنر کشور رقم بزند.

افشاری پیشنهاد كرد: اگر جشنواره قصد دارد از دوره‌های آتی موضوعی برگزار شود و نگاه تعاملی با دانشگاه را در دید بلند مدت خود دارد، می‌تواند در قدم اول با راهنمایی شرکت‌کنندگان و برپا کردن کارگاه‌های آموزشی در سطح دانشگاه اقدام کند تا بستر را برای هنرمندان جوان مهیا کند.

روابط عمومي پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر

تاريخ خبر:  1391/12/13