پنجشنبه 30 فروردين 1403
 ماريا کازرونی؛ مجسمه ساز: خريد آثار هنري در جشنواره حركت حرفه اي است بازگشت


ماريا کازرونی؛ مجسمه ساز:

بخش نگاه ویژه جشنواره تجسمی فجر را پربار کرد

خريد آثار هنري در جشنواره حركت حرفه اي است

ماریا کازرونی؛ هنرمند مجسمه ساز بخش نگاه ویژه پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر را که با موضوع پیامبر (ص) برگزار شد، موجب ارتقای سطح کیفی و پربار شدن این دوره از جشنواره دانست.

به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره تجسمی فجر، این هنرمند مجسمه‌ساز درباره موضوع بخش نگاه ویژه گفت: اینکه جشنواره فجر موضوعی همچون پیامبر اکرم (ص) را انتخاب و از هنرمندان حرفه‌ای دعوت می‌کند تا با این موضوع به ارائه اثر بپردازند، یک حرکت فرهنگی بسیار خوب است و این بخش باعث شد که جشنواره هم از لحاظ موضوع و هم تکنیک پربارتر برگزار شود.

وی درباره اثر خود در این جشنواره توضیح داد: از زمان پروژه فارغ التحصیلی دانشگاه با موضوع انسان و دفورماسیون فیزیکی کار کردم تا به مفهوم سمبلیک انسان بپردازم. این موضوع همواره همراه من بوده و اثری را که در جشنواره ارائه دادم نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این اثر یک انسان که با یک مدار نامرئی خود را درون یک مکعب رها و پرندگان بسیاری را آزاد کرده است، نشان داده مي شود. این مکعب نمادی از جهان مادی است که یک کالبد انسانی خود را فدا مي كند تا پرندگان را رها سازد. فکر کردم که یک پیامبر همواره در پهنه دنیای مادی جان خود را به خطر می‌اندازد تا دل‌ها و روح انسان‌های دیگر را رها کند و به آنها پرواز بیاموزد.

این هنرمند همچنین با اشاره به نگاه حرفه‌ای جشنواره به بخش ویژه افزود: اینکه در این بخش با خرید آثار برای نگهداری آنها اقدام می شود یک حرکت حرفه‌ای است.

کازرونی که یکی از داوران بخش مجسمه‌سازی جشنواره تجسمی فجر نیز بود، درباره آثار راه یافته به این دوره از جشنواره گفت: در مرحله داوری حضور داشتم و آثاری که برای نمایشگاه انتخاب شده بود بسیار مرا غافلگیر کرد. این آثار نشانگر این موضوع است که دید حجمی هنرمندان نسبت به جشنواره‌های گذشته، رشد داشته است. کیفیت آثار این دوره از جشنواره در حدی بود که ما را نیز در داوری به چالش انداخت.

وی در رابطه با موضوعی برگزار شدن بخش رقابتی این دوره از جشنواره نیز گفت: برخی از هنرها همچون گرافیک که با سفارش دهنده پویا است، با داشتن موضوع هیچ مشکلی ندارد، اما هنرهایی همچون مجسمه‌سازی که جنبه هنرمندانه آنها بیشتر است، موضوع در ذات اثر وجود دارد. فکر می‌کنم، تاکنون روحیه مذهبی و انقلابی را در میان نسل‌ها پرورش داده‌ایم و هنرمندان در ذات اثر خود همواره به بیان موضوعات متعهد همت می‌گمارند.

این هنرمند ادامه داد: در چارچوب قراردادن هنرهایی همچون مجسمه‌سازی و نقاشی از کمیت و کیفیت آنها می‌کاهد و بهتر است شرایطی فراهم کنیم تا هنرمندان آزادانه به ارائه ایده‌های خود بپردازند. این در حالی است که موضوعات که در نظر گرفته می شود نیز طی سال‌های گذشته تکراری شده‌اند. به نظرم حال که فیلترهای نظارتی داریم، بگذاریم هنرمندان ایده‌های خود را مطرح کنند تا در یک فضای بازتر ایده‌های خلاقانه هنرمندان را داشته باشیم تا از لحاظ کیفی و کمی نیز رشد کنیم.

اختتاميه پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر با معرفي برگزيدگان امروز(يكشنبه) 13 اسفندماه در تالار وحدت برگزار مي شود.

روابط عمومي پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر

تاريخ خبر:  1391/12/13