سه‌شنبه 1 آبان 1403
 دکتر حسینی‌راد: مقالات جشنواره فجر مقالات چالش برانگيز در زمينه هنر انقلاب نبود بازگشت


ارزیابی پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر از دید صاحب نظران

دکتر حسینی‌راد: مقالات جشنواره فجر مقالات چالش برانگيز در زمينه هنر انقلاب نبود

دکتر عبدالمجید حسینی‌راد از استادان حوزه نظری هنر، معتقد است بخش پژوهشی و نظری جشنواره تجسمی فجر باید در دوره‌های آتی با قوت بیشتری برگزار شود.

به گزارش روابط عمومی پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، دکتر حسینی‌راد که در اولین و دومین دوره جشنواره تجسمی فجر در سمت دبیر بخش همایش و مقالات حضور داشته و در ادوار گذشته نیز یکی از داوران این بخش از جشنواره بوده، گفت: امروز هنر بدون مبانی نظری، راهی برای پیشرفت ندارد و بخش مقالات جشنواره فجر که مهمترین رکن است، متاسفانه سیر نزولی داشته است.

او که در این دوره از جشنواره نیز در بخش مقاله به عنوان داور حضور داشته در ارزیابی خود، تصریح کرد: آنچه که از آثار رسیده به جشنواره پنجم دریافت کردیم، مقالات جامع و چالش برانگیزی پیرامون هنر انقلاب نبود. متاسفانه آثار زوایای پنهان مانده از هنر انقلاب را نشان نمی‌داد و حتی به بررسی جامع‌تر از این هنر نیز نمی‌پرداخت. آثار رسیده، مرور آنچه که پیشتر طرح شده، بودند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل این است که پژوهشگرانی که در بخش مقالات جشنواره تجسمی فجر حضور یافتند، افرادی بودند که فقط فراخوان را خوانده و بر اساس آن به ارائه مقاله پرداختند. در این بخش افراد با تجربه و صاحب نظر که پیشتر در مورد هنر انقلاب آثار در خور توجه‌ای ارائه داده بودند، حضور نیافتند و بر همین اساس نمی‌شود توقع داشت که وزن علمی مقالات بیش از این باشد.

این استاد دانشگاه به ذکر دلایل کاستی‌های موجود گفت: عمده دلیل این موضوع این است که جشنواره بحث پژوهش و مباحث نظری اهمیت چندانی ندارد. وقتی شاهد هستیم مقالات سه دوره گذشته چاپ نشده است، موید همین موضوع است. زیرا یک پژوهشگر با تلاش فراوان به گردآوری و طرح مباحث نظری می‌پردازد و تنها توقعی که دارد، چاپ و در دسترس قرار گرفتن آن در جامعه هنری و دانشگاهی است. وقتی او از این موضوع نفعی نمی‌برد و آرای مدنظرش به دست مخاطبانش نمی‌رسد، انگیزه‌ای برای پژوهشگر برای ارائه اثر باقی نمی‌ماند.

وی افزود: در اولین دوره این رویداد ما تعدادی از اندیشمندان بین‌المللی را در جشنواره داشتیم که به ارائه مقاله پرداختند. این هنرمندان از بیرون به هنر انقلاب و ایران نگاه کرده بودند و بسیاری از زوایای مغفول مانده هنری را به ما نشان دادند. این در حالی است که رفته رفته سیر نزولی آغاز شد، در حدی که در این دوره حتی بخش همایش حذف شد.

حسینی‌راد با نگاه به اهمیت بخش پژوهشی و طرح مبانی نظری هنر، گفت: ما در مباحث نظری و تئوریک هنر انقلاب، زمینه‌های وسیعی داریم که هنوز جمع‌آوری نشده و مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است. سی سال این غفلت حکم فرما بوده و به يمن برگزار شدن جشنواره تجسمی فجر این توقع وجود دارد که این جشنواره بتواند زمینه‌های پژوهشی را فراهم کند تا به موزات جشنواره، مراکز دانشگاهی نیز در این زمینه فعال شوند.

وی ادامه داد: ما باید برای اینکه حیطه پژوهش چالش‌برانگیز باشد، زمینه ایجاد کنیم. با دعوت از هنرمندان با‌تجربه و سرمایه‌گذاری در این زمینه بخش تئوریک و مبانی نظری هنر انقلاب را شناسایی كنيم و در اختیار جامع هنری قرار دهیم. از سویی دیگر مبانی نظری هنر دنیا را شناسایی و به هنر کشور معرفی کنیم تا زمینه شرایط مقایسه‌ای را برای دانشجو و هنرمند فراهم کرده باشیم. از سویی دیگر زمینه صدور دستاوردهای پژوهشی هنر انقلاب را نیز به سایر کشورها فراهم کنیم. در این زمان است که می‌توانیم بر روی جشنواره تجسمی فجر نام بین‌المللی بگذاریم. زیرا در حال حاضر بدون مبانی نظری این جشنواره بین‌المللی نیست، بلکه یک جشنواره ملی است که در بخش جنبی آن چند اثر از هنرمندان خارجی بدون در نظر داشتن مبانی فکری و نظری ارائه شده است.

وی در پایان با اشاره به اقدام مسوولان پنجمین جشنواره تجسمی فجر در زمینه انتشار مقالات ادوار گذشته جشنواره تجسمی فجر، گفت: این اتفاق دیر، رخ داد اما باز هم بسیار خوب و قابل تقدیر است. ما باید این گونه آثار را در زمان خودشان ارائه دهیم که در سیر تکوینی خود با پیشرفت روبرو شوند. همچنین باید از هنرمندان شناخته شده دعوت به عمل آوریم تا هنر قومی، ملی و انقلاب را شناسایی کنند و سپس به ترجمه آنها برای آشنایی جامعه جهانی با مبانی فکری و نظری هنر کشور اقدام کنیم. در این شکل است که هنر انقلاب با مبانی فکری که دارد در سطح گسترده شناسایی و زمینه‌های رشد آن فراهم می‌شود.

روابط عمومي پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر

تاريخ خبر:  1391/12/15