شنبه 8 ارديبهشت 1403
 پنجمین جشنواره تجسمی فجر در یک نگاه بازگشت

 
پنجمین جشنواره تجسمی فجر در یک نگاه

نمايشگاه آثار رقابتي جشنواره فجر در موزه امام علي (ع) پايان يافت

نمايشگاه آثار رقابتي پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر كه تا 20 اسفندماه در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) ادامه داشت، به پايان رسيد.

به گزارش روابط پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر، این دوره از جشنواره در 9 رشته نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، پوستر، کاریکاتور، عکاسی و تصویرسازی و دو بخش مقالات و فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی برگزار شد و 13 اسفندماه با معرفي برگزيدگان پايان يافت اما نمايشگاه آثار رقابتي خوشنويسي، نگارگري و مجسمه سازي تا ديروز ادامه داشت.

فعالیت‌های پنجمین جشنواره تجسمی فجر از 15 شهریور ماه با انتشار فراخوانی کلید خورد و روند شش‌ماهه این رويداد با حضور 11 دبیر مختلف و 42 داور که انتخاب آثار را برعهده داشتند انجام شد. این دوره از جشنواره در رشته‌های کاریکاتور، عکس و پوستر به صورت بین‌المللی برگزار شد و شاهد استقبال آثار هنرمندان 54 كشور جهان بود و سایر رشته‌های این دوره از جشنواره نیز به صورت ملی برگزار شد.

موضوعی شدن از مشخصه هاي پنجمين جشنواره تجسمي فجر بود. در این جشنواره، 11هزار و 511 اثر از سه هزار و 833 هنرمند و از 54 کشور به دبیرخانه پنجمین جشنواره تجسمی فجر رسید که پنج هزار و 765 عكس با موضوع شاديهاي زندگي واميد به زندگي، هزار و 495 اثر نقاشي با موضوع ايثار و فداكاري، هزار و 416 پوستر با موضوع عدالت، 736 كاريكاتور با موضوع عدالت، 587 اثر تصويرسازي با موضوع داستان‌هاي انقلاب، 532 اثر خوشنويسي با خط نستعلیق با موضوع آيات قرآن، احاديث و اشعار، 392 اثر نگارگري با موضوع شعائر اسلامي و ايراني، 352 مجسمه با موضوع وحدت و 216 اثر سفال و سرامیک با موضوع ارزش‌هاي انساني و الهي به دبيرخانه رسید.

اما در بخش رقابتی در مجموع 663 اثر از 496 هنرمند ايراني و 23 كشور به نمايش گذاشته شد، که 77 عكس از 70 عكاس، 118 كاريكاتور از 75 كارتونیست، 48 اثر تصويرسازي از 37 تصويرگر،61 اثر پوستر از 53 هنرمندان گرافيست،199 اثر خوشنويسي از 124 هنرمند خوشنويس، 72 اثر نگارگري از 59 هنرمند، 36 اثر نقاشي از 34 هنرمند، 25 اثر مجسمه سازي از 25 مجسه ساز و 28 اثر سفال و سرامیک از 20 هنرمند سفالگر آثار بخش رقابتی جشنواره را تشکیل می دادند.

فیلم مستند تجسمی هم یکی از بخش‌های پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر بود که به منظور ایجاد فرصتی برای معرفی هنرمندان و هنرهای تجسمی توسط سینمای مستند و توجه بیشتر مستندسازان به هنرهای تجسمی برگزار شد. در این بخش 126 فیلم به دبیرخانه رسیده که هیات انتخاب و داوری پس از ارزیابی و انتخاب آثار فیلم‌های راه یافته به جشنواره را از پنجم تا 10 اسفندماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشتند.

بخش ویژه پنجمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر به موضوع پیامبر اکرم(ص) اختصاص داشت، که به منظور حمایت از تولید اثر در هنرهای تجسمی که یکی از ضرورت‌های این حوزه است به تعدادی از هنرمندان سفارش تولید اثر داده شد که در رشته‌های 9 گانه به خلق اثر بپردازند. در این راستا در مجموع 125 اثر با موضوع پیامبر(ص) در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شد.

تغییر و تحولات در پنجمین جشنواره تجسمی فجر به اضافه شدن بخش‌های یاد شده محدود نبود. بخشی از این تغییرات مربوط به حذف گرایش در جشنواره بود که از آن جمله می توان به حذف گرایش چهره از رشته کاریکاتور، انتخاب گرایش نستعلیق برای رشته خوشنویسی و در رشته نگارگری فقط گرایش نگارگری(نقاشی ایرانی) اشاره کرد.

در جهت تمركززدايي دبیرخانه پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر برای برگزاری جشنواره در استان‌ها فراخوان داد و 11 استان برای برپایی جشنواره اعلام آمادگی کردند که منتخبی از آثار رشته‌های عکاسی، تصویرسازی، پوستر و کاریکاتور در استان‌های البرز، خوزستان، خراسان جنوبی، سمنان، لرستان، کرمان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد، همدان، مرکزی، گلستان و جزیره قشم به نمایش در آمد. حضور 61درصدي هنرمندان شهرستاني نيز از مشخصه هاي پنجمين جشنواره تجسمي فجر بود.

نگاه پژوهشی در جشنواره تجسمی فجر نیز مورد نظر قرار گرفت و از این رو در پایان برگزاری جشنواره امسال مقالات برگزیده چهارمين و پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر منتشر شد.

موزه هنرهای معاصر تهران، موزه امام علی(ع) و فرهنگسرای نیاوران میزبان بخش نمایشگاهی پنجمین جشنواره تجسمی فجر بودند. موزه امام علی(ع) امسال از از 15 بهمن تا 12 اسفندماه میزبان رشته‌های کاریکاتور، تصویرسازی، مجسمه، نگارگری و خوشنویسی بود. 118 كاریكاتور از 74 كاریكاتوریست ایران و 19 كشور جهان (اندونزی، آذربایجان، اوكراین، ازبكستان، بلژیك، برزیل ، بلغارستان ، تركیه، پرتغال، گرجستان، رومانی، روسیه، صربستان، فرانسه، كوبا، مكزیك، قبرس، آنتیگوا وعراق)، 48 اثر تصویرسازی از 37 تصویرگر، 199 اثر خوشنویسی از 124 هنرمند خوشنویس،72 اثر نگارگری از 59 هنرمند،36 اثر نقاشی از 34 هنرمند،25 اثر مجسمه سازی از 25 هنرمند در این بخش رقابت کردند.

نمایشگاه آثار رقابتی رشته های عکاسی، پوستر و سفال و سرامیک پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر نیز سه شنبه؛ 17 بهمن‌ماه در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. 77 عکس با موضوع "شادی های زندگی و امید به زندگی" از 70 عکاس از هنرمندان ایران، هند، مقدونیه، ازبکستان و بنگلادش، 61 پوستر با موضوع وحدت از هنرمندان ایران و یک هنرمند لهستانی و 28 اثر سفال و سرامیک با موضوع ارزش‌های انسانی و الهی در فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمد.

با معرفي دبير ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر انتظار مي رود كه فراخوان دوره بعدي جشنواره به زودي منتشر شود.

روابط عمومي پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر

تاريخ خبر:  1391/12/21